Afgelopen vrijdag kwamen alle headteachers en deputies van de zes scholen bij elkaar voor een trainingsdag, verzorgd door Els, Brigitta, Maud en Arie. Na een song en een prayer werden de ervaringen van de afgelopen week met elkaar gedeeld, in groepen. Els gebruikte natuurlijk een actieve werkvorm: placemat met gebruikmaking van de Correct Books. Men was heel enthousiast over het WT-programma en over de manier waarop de Nederlandse teachers en schoolleaders deze week hadden gewerkt: niet alleen de kinderen vonden het geweldig, maar ook de teachers waren enthousiast en gemotiveerd om de actieve werkvormen toe te passen. De kinderen glimmen van trots en zij ervaren “learning is nice and can be funny”. Is er dan niets om kritisch te zijn? “Ja, jullie zijn hier veel te kort, we willen dat jullie ons meer workshops geven en onze teachers motiveren” en “als de pennen kapot zijn of er is geen navul-inkt dan blijven de Correctbooks in de kast….” Ook werden aanbevelingen geformuleerd voor de volgende week.
Daarna spraken we over teambuilding en Brigitta gaf ieder schoolduo de opdracht een analyse van het eigen team te maken: who is already very able in active teaching? Er werd een lijst gemaakt hoe in elk team in de vorm van co-teaching alle teachers werden gekoppeld en zich verder kunnen ontwikkelen en elkaar kunnen supporten op dit terrein.
Zelf konden we zo nu en dan ook wel een energizer in het programma gebruiken: dus werd er gezongen, geklapt en gedanst. Tea-break, lunch en tenslotte weer een tea met brood en eitjes: er werd voortreffelijk voor ons gezorgd. We komen niets tekort…
’s Middags de volgende stap: hoe maak je nu een goed Action Plan om Active Learning verder te ontwikkelen binnen je schoolteam? Maud liet samen met de headteacher en de deputy van Chebonet zien hoe zij dit al hadden uitgewerkt deze week. Iedereen was onder de indruk van de eenvoudige maar zeer effectieve manier van planning. Opvallend was dat op deze manier alle teachers hun eigen doelen kiezen en met succes een volgende stap kunnen maken: eigenaarschap van je eigen ontwikkeling.
Dit sloot weer prachtig aan bij de onderdelen van het morgenprogramma.
Toen iedereen aan het eind van het programma vertelde wat hij of zij meenam uit deze training werden er vele aspecten uit het programma genoemd. Een van de deelnemers zei: “I have a feeling of pride… it’s great that we are so lucky that our schools can be in the program”
Een mooier compliment kunnen we nauwelijks krijgen, en natuurlijk werd deze topdag afgesloten met zingen, dansen …en een tea again!
(Arie)
Reacties (5)